۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۱, پنجشنبه

یک مرد واقعی و یک مسلمان واقعی!

می گویند وقتی رضاشاه تصمیم گرفت بانک ملی را تاسیس کند برای بازاری ها پیغام فرستاد که از بانک ملی اوراق قرضه بخرند؛ هیچکدام از تجار بازار حاضر به این کار نشدند!
وقتی خبر به خانم فخرالدوله، مالک بسیار ثروتمند، خواهر مظفر الدین شاه و مادر مرحوم دکتر امینی رسید به رضاشاه پیغام فرستاد که:
مگر من مرده ام که می خواهی از بازار  پول قرض کنی؟! من حاضرم در در بانک ملی سرمایه گذاری کنم!
و به این ترتیب بانک ملی با پول خانم فخرالدوله تاسیس شد...
در آن زمان یکی از قوانینی که تصویب شده بود و اجرا می شد قانون روزهای تعطیلی مغازه ها و ادارات بود! به این ترتیب هیچ کس به خواست خود و بدون دلیل موجهی نمی توانست مغازه اش را ببندد!
روزی رضاشاه با اتوموبیلش از خیابانی می گذشت که متوجه شد مغازه ای بسته است؛ ناراحت شد و دستور داد که صاحب آن مغازه را پیدا کنند و نزد او بیاورند!
کاشف به عمل آمد که صاحب مغازه، یک عرق فروش ارمنی است!! آن مرد را نزد رضاشاه آوردند؛ شاه پرسید:
پدرسوخته؛ چرا مغازه ات را بسته ای؟!
مرد ارمنی جواب داد:
قربانت گردم، امروز روز قتل مسلم بن عقیل است و من فکر کردم صلاح نیست در این روز عرق بفروشم!
شاه دستور تحقیق داد و دیدند که حق با عرق فروش ارمنی است؛ آنوقت رضاشاه عرق فروش را مرخص کرد و رو به همراهانش کرد و گفت:
در این مملکت یک مرد واقعی داریم، آن هم خانم فخر الدوله است و یک مسلمان واقعی داریم، آن هم قاراپط ارمنی است...!!!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جاوا اسكریپت

كد موزیك بی کلام

كد موزیك بی کلام