۱۳۹۰ بهمن ۱۵, شنبه

جهنم " Gehenna " كجاست؟!

در جنوب اورشلیم، كمى دورتر از دیوارهاى شهر قدیمى دره ای بود كه به نام " دره پسر هنوم " یا به زبان عبرى Gai Ben-Hinnom شناخته می شد. فنیقیان باستان در این دره فرزندان خود را به پیشگاه خداى " Moloch " در آتش قربانى می كردند! بعدها كه رسم فرزندكشى بر افتاد این دره مكان رهاكردن زباله ها ولاشه حیوانات و گاه سوزاندن اجساد مردگان شد و نام آن به عنوان مكان منحوس نامبارک در زبانها باقى ماند!
نخستین اشاره به این دره در متون تاریخى، كتاب " یوشع تورات " است كه از آن برای اشاره جغرافیایى به نام قبائل استفاده شده است. اشارات دیگرى هم به این دره با عنوان مکان سوزاندن آتش و مکان تنبیه بدکاران شده است. بسیار متاخرتر در برخی متون رباییک و تلمودی یهودی نام " Gehinnom " یا " Gehenna " به عنوان شکل خلاصه شده این مکان بکار رفت.
کم کم درفلکلور یهود این دره به عنوان مکان تنبیه موقتی ارواح مردگان بدکار یهودی شناخته شد! حداکثر زمان تنبیه یک سال بود و بعد از آن، روح به سوی مکان مقدس پر می کشید و در واقع در " گهینوم " تصیفه و زنگارزدایی می شد!
نخستین بار در مسیحیت است که عبارت Gehenna مترادف دریاچه آتش و به عنوان مکان سوزانده شدن ابدی بدکاران به کار رفته است؛ هر چند در ترجمه های لاتین که از عهد جدید در دسترس است عبارت " Gehenna " با " Hades " که دنیای زیرزمینی مردگان در اسطوره های یونانی است، هم معنا و گاه جابجا به کار رفته است.
در زبان عربی حرف " گ " به " ج " تغییر می یابد و در نتیجه عبارت " Gehennom " را " جهنم " می خوانند!
" دره پسر هنوم " پس از یک سفر هزار ساله به جهنم جاودان تبدیل می شود و در انتظار کفار و گناهکاران شعله می کشد...!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جاوا اسكریپت

كد موزیك بی کلام

كد موزیك بی کلام