۱۳۹۰ آذر ۱۷, پنجشنبه

هومن خلعتبری را بهتر بشناسیم...

" هومن خلعتبری " پیانیست ایرانی و رهبر ارکستر اپرا است. وی آموزش پیانو را از ۶ سالگی نزد " نیره اسکویی (رضایی) " آغاز نموده و بعدها از محضر " لیلی سرکیسیان " و " ملیک اصلانیان " در پیانو، هارمونی و کنترپوان نزد " فریدون ناصری "، آهنگسازی نزد " احمد پژمان " و اصول رهبری ارکستر از " توماس کریستین داوید " و " حشمت سنجری " بهره برد.
وی موسیقی ایرانی را زیر نظر " مهربانو توفیق " (سه تار) و موسیقی جهانی را زیر نظر " شریف لطفی"، " هوشنگ کامکار " و " کامبیز روشن روان " آموخت و در سال ۱۳۷۵ از دانشکده موسیقی دانشگاه هنر فارغ التحصیل شد.
او طی سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۵ پیانیست ارکستر سمفونیک تهران، آسیستان " گرگین موسسیان " در گروه کر ارکستر سمفونیک تهران، پیانیست ارکستر و گروه کر فرهنگسرای بهمن زیر نظر " مهدی شمس نیکنام " و آسیستان " توماس کریستین داوید " در ارکستر فیلارمونیک جوانان انستیتوی فرهنگی اتریش در تهران بود. ضبط و اجرای پیانو در موزیک فیلمهای مختلف و ۲ سی دی " بارون بارونه " با ویالون " حسین یوسف زمانی " و " ای وطن " با تار " کیوان ساکت " و آواز " فاضل جمشیدی " از یادگارهای آن دوره می باشد.
وی در سال ۱۳۷۶ برای ادامه ی تحصیلات خود به اتریش رفته و در دانشگاه هنر شهر " گرتس " رهبری گروه کر را تحت نظر " Rupet Huber " و " johannes Prinz "، رهبری ارکستر را تحت نظر " A.Tamayou " ،" R.Armanian " و " Martin Sighard " و رهبری اپرا را نزد " Wolfgan Bozic " و " G.Fruhman " تحصیل کرده و دو رشته ی رهبری کر و رهبری ارکستر را به پایان رسانیده است.
وی همچنین در آن برهه، از راهنمایی های " نصیر حیدریان " استفاده فراوان برده است.
او به دلیل علاقه ی ویژه به معرفی موسیقی مدرن، به اجرای آثار آهنگسازان معاصر همت گماشته و بسیاری از این آثار را نیز برای نخستین بار اجرا و ضبط کرده است.


او در کنار رهبری ارکسترهایی مانند " ارکستر فبلارمونیک ماریبور "، " ارکستر دو له سیته ی پاریس "، " ارکستر فیلارمونیک برنو "، " ارکستر فیلارمونیک زومبتای " و همچنین رهبری اپرا در سالنها و کشورهای مختلف اروپایی، به عنوان تکنواز پیانو نیز در اروپا، ایالات متحده، کانادا و آسیا شرکت جسته است که از تازه ترین اجراهای او می توان به رهبر ارکستر " ماریش فیلارمونیک (چک) می شود اشاره کرد.
وی از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ آسیستان ارکستر و رهبر کر فستیوال اپرائی " junger Künstler Graz " در شهر " گرتس " در جنوب اتریش بوده و از سال ۱۳۸۳یکی از بنیانگذاران، مدیر هنری و رهبر فستیوال بین المللی موسیقی کلاسیک " قصر کیرشتتن " (Internationaler Klassikfestival Schloss Kirchstetten) در شمال اتریش می باشد.
گستره رپرتوار وی در رهبری ارکستر و رهبری کر، حاصل روحیه ی انتخابگر اوست و شامل طیف وسیعی از سبکهای مختلف موسیقی مانند کلاسیک (اپرا و سمفونی)، موسیقی مدرن و آتونال می باشد.
در حیطه موسیقی ایرانی، رهبری موسیقی ارکسترال و گروه نوازی ایرانی به این شیوه ی نوین و معرفی آن، در اجرای جدیدترین اثر " حمید متبسم "، یعنی پروژه ی موسیقایی سیمرغ با تکخوانی همایون شجریان، برای اولین بار در جهان، یکی از نکات درخشان این گستره ی وسیع می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

جاوا اسكریپت

كد موزیك بی کلام

كد موزیك بی کلام